hispanista/cervantysta, teatrolog i komparatysta, wykładowca literatury hiszpańskiej
Hiszpania – Madryt
Obok Paryża Madryt stanowi drugi ważny, zagraniczny, etap na drodze naukowej Profesora. 10-letni pobyt w stolicy Hiszpanii (1981-1990) na najlepszych madryckich uczelniach, Universidad Autónoma i Universidad Complutense, jako lektor a następnie wykładowca języka i literatury/kultury polskiej, pozwolił nie tylko na krzewienie wiedzy o naszym kraju, lecz również na dogłębne studia nad hiszpańskim teatrem Złotego Wieku (Baroku) i bezpośrednie, osobiste kontakty, często do dziś trwające przyjaźnie, z najwybitniejszymi przedstawicielami światowej hispanistyki/iberystyki. Ich owocem jest, m.in., pionierska monografia na temat hiszpańskiego teatru dworskiego u schyłku Baroku (1670-1700), która nie tylko wielokrotnie jest wymieniana, lecz także cytowana w najnowszej historii teatru hiszpańskiego. Zaangażowanie i działalność Profesora w tych dwóch obszarach zostały docenione nie tylko przez środowisko hiszpańskich miłośników Polski, lecz również przez najwyższe władze hiszpańskie.
Profesor został wybrany na prezesa Stowarzyszenia Kulturalnego Hiszpania-Polska (Asociación Cultural Hispano-Polaca) z siedzibą w Madrycie (1987-1990), a przez Ministerstwo Kultury Hiszpanii zaproszony, jako przedstawiciel Polski, do Rady Głównej ds. Języka i Kultury Hiszpańskiej na Świecie (Consejo General del Hispanismo, 1983 r.),na której czele stał ówczesny Minister Kultury Hiszpanii, a później kolejno, Sekretarz Generalny NATO i szef unijnej dyplomacji, Javier Solana. Podczas 10-letniego pobytu w Hiszpanii Profesor występował w programach informacyjnych Telewizji Hiszpańskiej (TVE), współpracował z wpływowymi hiszpańskimi instytucjami kulturalnymi jak madryckie Ateneo, wygłaszał wykłady na wszystkich najważniejszych uniwersytetach hiszpańskich od Madrytu, Sewilli, Walencji po Barcelonę oraz udzielał licznych wywiadów hiszpańskiej prasie centralnej i regionalnej.
Zaproszenie na prezentację nowego hiszpańskiego przekładu „Rękopisu znalezionego w Saragossie” Jana Potockiego w najbardziej prestiżowej madryckiej instytucji kulturalno-naukowej „Ateneo de Madrid” (Profesor figuruje jako główny panelista i współorganizator wydarzenia jako prezes Stowarzyszenia Kulturalnego Hiszpania-Polska)
Okładka programu międzynarodowego sympozjum na temat twórczości Calderona na Universidad Complutense (2000 r.), w 400-lecie śmierci wielkiego dramatopisarza, organizowanego w ramach cyklu światowych wydarzeń koordynowanych przez Międzynarodowy Komitet Naukowy „Calderón 2000” z siedzibą w Madrycie, w skład którego Profesor wchodził jako przedstawiciel Polski.
Dwie legitymacje wykładowcy Universidad Complutense: sportowa i pracownicza.
Na kampusie Universidad Autónoma w 1984 r.
Podczas rozmowy, w ramach Consejo General del Hispanismo, z ówczesnym Ministrem Edukacji i Szkolnictwa Wyższego, José Maria Maravall’em.
Wsród członków Consejo General del Hispanismo
Na spotkaniu inauguracyjnym Consejo General del Hispanismo w rozmowie z ówczesnym Ministrem Kultury Hiszpanii (późniejszym Sekretarzem Generalnym NATO i szefem dyplomacji Unii Europejskiej) Javierem Solana (1983 r.)
Wywiad Profesora dla głównego programu informacyjnego Telewizji Hiszpańskiej na temat polsko-hiszpańskich związków politycznych, ekonomicznych, kulturalnych i literackich na przestrzeni wieków (Madryt, październik 1981r.).
Uroczyste przekazanie biblioteki prof. Gabrieli Makowieckiej, inicjatorki nauczania języka i literatury polskiej w Hiszpanii, największemu hiszpańskiemu Uniwersytetowi Universidad Complutence (UCM), w którym była wieloletnią wykładowczynią w towarzystwie, m. in. , JE Ambasadora Polski w Hiszpanii, Mariana Renke, Dziekana Wydziału Filologii UCM i prof. Sabika, wykładowcy na UCM (1986 r.)
Z JE Ambasador RP w Hiszpanii, Marzenną Adamczyk (dawną studentką Profesora) w Ambasadzie w Madrycie.
W madryckiej kafejce w pobliżu legendarnego placu Plaza Mayor w towarzystwie przyjaciół i dawnych studentów Profesora, wybitnych przedstawicieli hiszpańskiej Polonii osiadłych na stałe w Hiszpanii.
M. de Falla, Taniec ognia (z baletu „Czarodziejska miłość”)